هشتم ربیع الثانی
1- ولادت امام حسن عسکری علیه السلام
در این روز امام حسن عسکری علیه السلام در سال 232 ه جهان را به قدوم خود منور فرمود (1). و به روایت مصباح ، تقویم المحسنین ، اختیارات و دروس شهید ، ولادت حضرت در چهارم این ماه بوده است (2) . اقوال دیگر نیز در ولادت آن حضرت وجود دارد که عبارتند از 8 ربیع الاول(3) و 10 ربیع الثانی(4) .
پدر آن حضرت امام هادی علیه السلام و مادر محترمه اش بانویی است که نامش حدیث یا حدیثه یا سوسن یا سلیل است (5) .
محل ولادت حضرت مدینه و مشهورتر القاب ایشان زکی ، نقی و کنیه حضرتش ابومحمد است .
آن حضرت را برای زیر نظر داشتن و کنترل رفت و آمدها ، در محل سکونت سپاهیان ترک تبار دربار عباسی مسکن داده بودند . و از همین جاست که به آن حضرت عسکری می گویند(6) .
منابع : 1- بحارالانوار : ج50ص235 . روضة الواعظین : ص251 . اعلام الوری : ج2ص131 . فیض العلام : ص229 . تقویم شیعه : ص131
2- بحارالانوار : ج50ص238 . تقویم المحسنین : ص16 . اختیارات : ص35 . الدروس الشرعیة : ج2ص15 . قلائد النحور : ج ربیع الثانی : ص185 . تقویم شیعه : ص131
3-تاج الموالید : ص57 . تاریخ قم : ص203 . تقویم شیعه : ص131
4- مسارالشیعة : ص30 . مصباح المتهجد : ص733 . اقبال : ج3ص149 . بحارالانوار : ج50ص235،238 . فیض العلام : ص231 . تقویم شیعه : ص131
5-ریاحین الشریعة : ج3ص24 . بحارالانوار : ج50ص235،238 . تقویم شیعه : 132
6-بحارالانوار : ج50ص113،235 . شرح احقاق الحق : ج19ص621 ، ج29ص40،46،68 . تتمة المختصر فی اخبارالبشر : ج1ص348 . تقویم شیعه : ص132
ودر وقایع الایام چنین آمده :
در این روز به اجماع جمعی از علماء ولادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام واقع شد .
2-شهادت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها به روایتی
بنابر روایتی که چهل روز پس از شهادت پیامبر صل الله علیه وآله را روز شهادت حضرت زهرا علیها سلام دانسته ، روز هشتم ربیع الثانی روز شهادت حضرت به حساب می آید(1) .
منابع : 1-بحارالنوار : ج43ص212 . مناقب آل ابی طالب : ج3ص406 . جنة العاصمة : ص 350 . روضة الواعظین : ص151 . وقایع الایام ج ربیع الاول و ربیع الثانی ، ص204 . مروج الذهب : ج1ص403
3-وقایع متفرقه این روز
و در این روز (سنه 357 ه ) حارث بن سعید بن حمدان بن حمدون معروف به ((ابوفراس)) پسرعم سیف الدوله و ناصرالادوله وفات کرد (1) و بنوحمدون در زمان بنی عباس امارت و ریاست داشتند و دیار ربیعه و موصل در اداره ایشان بوده و ابوفراس در ادبیات و فضل و کمال و شجاعت و شعر معروف بوده و در فصاحت و حلاوت و عذوبت شعر ، ممتاز بوده و نظیری از برای او نبوده جز عبدالله بن معتز بالله و اهل صنعت ، ابوفراس را اشعر از او گفته اند و ((متنبی)) شاعر ، تصدیق داشته اورا و صاحبی ((ابن عباد)) در حق او گفته : بدءالشعر بملک و ختم بملک .
یعنی امرالقیس و ابافراس و اشعار او معروف امت و از جمله قصیده میمیه او است که در مظلومیت اهل بیت عصمت و طهارت و ظلم بنی عباس و هجو ایشان گفته و معروف است به ((شافیه)) و در آن تشفی خاطر خود و سایر مومنان نموده . و قصیده سرالعباد ، عبدالله بن معتز راکه در فخریه و ذم آل ابوطالب گفته ، جواب داده و قصیده ابی فراس را بعضی از فضلا حایر شرح کرده اند .
نقل است که چون ابوفراس آن قصیده را گفت ، چون که در زمان خلافت بنی عباس بود امر کرد لشگر را که شمشیرها بکشند از غلاف ، پانصد شمشیر در یاری او کشیده شد ، آن وقت در میان لشکر شروع به خواندن قصیده مبارکه کرد که مطلعش این است :
الحق مهتضم و الدین مخترم و فیء آل رسول الله مقتسم (2)
و نیز در این روز (سنه 566 ه ) مستنجد بالله خلیفه 32 عباسی وفات کرد و او مردی بود موصوف به عدل و ساعی در اخذ مفسدین و حبس ایشان .
گویند مرد تمام مفسدی را بگرفت و در بند کرد ، وقتی مرد به شفاعت او بیرون شد و ده هزار دینار قدیم تقدیم خلیفه کرد که اورارها کند ، مستنجد گفت : که من ده هزار دینار میدهم که یکی دیگر از قبیل او برای من پیدا کنی که من اورا نیز در زندان کنم و مردم را از شر او آسوده نمایم و مستنجد را معرفتی تمام بود به علم اسطرلاب و عمل آلات فلک و گفتن شعر بدیع و نثربلیغ و از اشعار اوست :
و عیرتنی بالشیب و هو وقار ولیتها عیرتنی بماهوعار
ان یکن شابت الذوائب منی واللیالی تزینها الاقمار (3)
ابن خلکان گفته که مستنجد در حیات پدرش در خواب دید که ملکی از آسمان فرود آمد و بر کف دست او چهار لفظ ((خ)) نوشت . چون بیدار شد ، معبری طلبید و خواب خود را با وی گفت . معبر گفت : تعبیر آن است که به تو خواهد رسید خلافت در سنه خمس و خمسین و خمسماة و چنان شد که تعبیرش کرده بود .
و در این روز (سنه 555ه ) ، بعد از پدرش مقتضی لامرالله به خلافت رسید .
و در شب این روز (سنه 616 ه) شیخ ابوالبقاء عبدالله بن الحسین عکبری بغدادی ضریر نحوی حنبلی وفات کرد و ابوالبقاء از آبله نابینا شده بود و با وجود نابینایی کتاب ها و شروح بسیار تالیف کرد . از جمله کتاب ((التبیان فی اعراب القرآن )) است که معروف است به ((ترکیب ابوالبقاء ))
منابع : 1-امل الآمل : ج2ص59 . مستدرک سفینة البحار : ج8ص176 . وقایع الایام : ص294
2- مناقب : ج2ص210 . مستدرک سفینة البحار : ج8ص176 . وقایع الایام : ص294
3-صراط المستقیم : ج3ص76 . سیراعلام الانبلاء : ج2 . وقایع الایام :295
- توضیحات
- ربیع الثانی
- 21 -2648
- سید امیر حسین
- 11130