ورود کاربران

نوری از عید بزرگ غدیر خم - خطبه غدیر

خطبه غدیر

سخنرانی تاریخی پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) در یازده بخش قابل ترسیم است :

حضرت در اولین بخش سخن، به حمد و ثنای الهی پرداختندو صفات قدرت و رحمت حق تعالی را ذکر فرمودند ، وبعد از آن به بندگی خود در مقابل ذات الهی شهادت دادند .

در بخش دوم ، سخن را متوجه مطلب اصلی نمودند و تصریح کردندکه باید فرمان مهمّی در باره علی بن ابیطالب  ابلاغ کنم ، و ا گر این پیام را نرسانم رسالت الهی را نرسانده ام و ترس از عذاب او دارم.

در سومین بخش ، امامت دوازده امام بعد از خود را تا آخرین روز دنیا اعلام فرمودند تا همه طمعها یکباره قطع شود. از نکات مهم در سخنرانی حضرت ، اشاره به عمومیت ولایت آنان بر همه انسانها و در طول زمانها و در همه مکانها و نفوذ کلماتشان در جمیع امور بود و نیابت تام ائمه (علیهم السلام) را از خدا و رسول در حلال و حرام و جمیع اختیارات اعلام فرمودند .

 در بخش چهارم خطبه ،  پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) با بلند کردن و معرفی امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: مَن کُنتُ مَولَاهُ فَهَذَ ا عَلیٌّ مَولَاهُ ، اللَّهُمَّ وَالِ مَن وَالَاهُ وَ عَادِ مَن عَادَاهُ وَانصُر مَن نَصَرَهُ وَ اخذُل مَن خَذَلَهُ  «هرکس من نسبت به او از خودش صاحب اختیارتر بوده ام این علی هم نسبت به او صاحب اختیار تر است خدایا دوست بدار هرکس علی را دوست بدارد ، و دشمن بدار هرکس او را دشمن بدارد ، و یاری کن هرکس او را یاری کند، و خوار کن هرکس او را خوار کند »

سپس کمال دین و تمام نعمت را با ولایت ائمه (علیهم السلام) اعلام فرمودندو بعد از آن خدا و ملائکه و مردم را بر ابلاغ این رسالت شاهد گرفتند.

در بخش پنجم حضرت صریحا فرمودند :« هرکس از ولایت ائمه( علیهم السلام) سرباز زند اعمال نیکش سقوط میکند و در جهنم خواهد بود » بعد از آن شمه ای از فضائل امیرالمؤمنین (علیه السلام) را متذکر شدند.

بخش ششم از سخنان پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) جنبه غضب الهی را  نمودار کرد. حضرت با تلاوت آیات عذاب و لعن از قرآن فرمودند :«منظور از این آیات عده ای از اصحاب من هستندکه مأمور به چشم پوشی از آنان هستم ، ولی بدانند که خداوند ما را بر معاندین و مخالفین و خائنین و مقصرین حجت قرارداده،وچشم پوشی ازآنان در دنیا مانع از عذ اب آخرت نیست ».

سپس به امامان گمراهی که مردم را به جهنم می کشانند اشاره کرده فرمودند:« من از همه آنان بیزارم » اشاره رمزی هم به «اصحاب صحیفه ملعونه » داشتندو تصریح کردندکه بعد از من مقام امامت را غصب میکنند و سپس غاصبین را لعنت کردند.

در بخش هفتم حضرت تکیه سخن را بر اثرات ولایت و محبت اهل بیت (علیهم السلام) قرار دادند و فرمودند:«اصحاب صراط مستقیم در سوره حمد شیعیان اهل بیت (علیهم السلام) هستند» سپس آیاتی از قرآن در باره اهل بهشت تلاوت فرمودندو آنها را به شیعیان و پیروان آل محمد(علیهم السلام) تفسیرفرمودند آیاتی هم در باره اهل جهنم تلاوت کردند و آنها را به دشمنان آل محمد (علیهم السلام) معنی کردند .

دربخش هشتم مطالبی اساسی درباره حضرت بقیه الله الاعظم حجه بن الحسن المهدی ارواحنا فداه  فرمودند و به اوصاف و شئون خاص حضرتش اشاره کردند وآینده ای پر از عدل و داد به دست امام زمان عجل الله فرجه را به جهانیان مژده دادند.

در بخش نهم فرمودند: پس از اتمام خطابه شما را به بیعت با خودم و سپس بیعت با علی بن ابیطالب دعوت می کنم  . پشتوانه این بیعت آن است که من با خداوند بیعت کرده ام و علی هم با من بیعت نموده است ، پس این بیعت که از شما میگیرم از طرف خداوند وبیعت با حق تعالی است .

در دهمین بخش حضرت در باره احکام الهی سخن گفتند که مقصود بیان چندپایه مهم عقیدتی بود: از جمله اینکه چون بیان همه حلالها و حرامها توسط من امکان ندارد با بیعتی که از شما در باره ائمه (علیهم السلام) می گیرم حلال و حرام را تا روز قیامت بیان کرده ام زیرا علم و عمل آنان حجت است . دیگر اینکه بالاترین امر به معروف و نهی از منکر ، تبلیغ پیام غدیر درباره امامان( علیهم السلام) وامر به اطاعت از ایشان و نهی از مخالفتشان است .

در آخرین مرحله خطابه ، بیعت لسانی انجام شد و حضرت فرمودند :

 « خداوند دستورداده تا قبل از بیعت با دست، از زبانهای شما اقرار بگیرم » سپس مطلبی را که می بایست همه مردم به آن اقرار میکردند تعیین کردند که خلاصه آن اطاعت از دوازده امام (علیهم السلام) و عهدو پیمان بر عدم تغییر و تبدیل و بر رساندن پیام غدیر به نسلهای آینده و غائبان از غدیر بود. در ضمن بیعت با دست هم حساب می شد زیرا حضرت فرمودند:« بگویید با جان و زبان و دستمان بیعت می کنیم ».

کلمات نهایی پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) دعا برای اقرار کنندگان به سخنانش و نفرین بر منکرین اوامر آن حضرت بودو با حمد خداوند خطابه حضرت پایان یافت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید