احاديث تسبيح فاطمه و ثواب آن
احاديث تسبيح فاطمه و ثواب آن
يکي روايت علل الشرايع بود که آنجا گذشت و ديگر در ثلث اخير جزء چهارم صحيح بخاري و نيز ابوبکر شيرازي که از اعلام سنيه هستند سند، بابي ليلي ميرسانند که علي شکايت کرد که حمل مشک آب بدن مرا بيازرد و پوست آن را برداشت فاطمه نيز شکايت کرد که دستهاي من از گردانيدن آسيا از کار شده است چون در اين وقت نزد حضرت رسول صلي الله عليه و آله و سلم گروهي از اسيران حاضر بودند اميرالمؤمنين فاطمه را فرمود بنزديک پدر شو و خدمت کاري طلب کن لاجرم فاطمه بحضرت رسول آمد و سلام داد و جواب شنيد.
و بروايت بخاري رسول خدا را نديد عايشه در آنجا بود مطلب را بعايشه فرمود چون پيغمبر وارد شد عايشه رسول خدا را از قصه آگاه کرد رسول خدا بخدمت فاطمه شتافت فاطمه ميفرمايد ما در خوابگاه خود خوابيده بوديم من خواستم از جاي خود برخيزم رسول خدا فرمود بجاي باش سپس بين من و علي نشست حتي و جدت برد قدميه علي صدري سپس تسبيح را تعليم آنها نمود و بروايت ابوبکر شيرازي و حاکم در
المستدرک و عسقلاني در اصابه فاطمه بحضرت رسول آمد و بي آن که اظهار حاجت کند مراجعت فرمود اميرالمؤمنين فرمود بگوي تا چه جواب آوردي عرض کرد بخدا قسم از هيبت رسول خدا مرا نيروي سخن گفتن نماند
و بروايت ديگر گفت چند نفر از جوانان بنزد آن حضرت بودند من حيا کردم سخن بگويم اين وقت علي فاطمه را برداشت و بحضرت رسول آمد و سلام داد و جواب شنيد پيغمبر فرمود همانا حاجتي شما را باينجانب جنبش داده اميرالمؤمنين صورت حال را بشرح کرده
و بروايت ديگر فاطمه شرح حال خويش نمود رسول خدا فرمود بخدا قسم اينک در مسجد چهار صد تن حاضر است و ايشان را نه طعامي است مهنا و نه جامعهايست مهيا اگر بيمناک نبودم که از تو فضيلتي فوت شود ترا جاريهاي عطا ميکردم هان اي فاطمه نميخواهم اجري که خاص تو است بر جاريه فرمود آيد و بيم دارم که فرداي قيامت در حضرت خداوند علي با تو از در مخاصمت بيرون شود و حق خود را از تو طلب کند آنگاه تسبيح فاطمه را بجاي کنيز بايشان تعليم نمود چون فاطمه مراجعت نمود حضرت علي عليهالسلام فرمود رفتي خدمت رسول خدا براي طلب دنيا خداي متعال ثواب آخرت را بما عطا فرمود اين وقت اين آيهي شريفه نازل گرديد (واما تعرضن عنهم ابتغاء رحمه من ربک ترجوها فقل لهم قولا ميسورا) چون رسول خدا اجر جميل و ثواب جزيل را در فروختن جاريه و انفاق باصحاب صفه ميدانست لهذا اعراض فرمود از قضاء حاجت دخترش فاطمه و رضاي خدا را در آن ارجح ميدانست پس خداوند متعال فرمود اين اعراض تو از قرابت قريبه و فاطمهي مرضيه بجهت طلب ثواب و رحمت و رضاي ماست که بدان اميدواري ليکن بفول حسن با فاطمه سخن بگوي که در آن هم رضاي ماست و طلب ثواب و رحمت است از اين جهت آن پيغمبر رحمت در اين آيه از قول ميسور دانست از پروردگار متعال اجازه تيست در استرضاي خاطر فاطمه بلکه ابتغاء برضوان الله و رجاء برحمه الله در حقيقت برآوردن حاجت فاطمه است پس جاريهاي براي آن مخدره فرستاد و آن را فضه نام نهاد که ترجمهي حال او در محل خود مفصلا بيايد.
واما ثواب اين تسبيح کليني در کافي باسناد معتبره از محمد بن مسلم ثقفي از امام باقر روايت ميکند که آن حضرت بمحمد بن مسلم فرمودند بعد از نماز فريضه فاضلتر از تسبيح فاطمه چيزي نميدانم که بعد از هر نماز مقرر و معمول دارند و ده مرتبه اين تهليل را بعد از نماز صبح بگويند لا اله الا الله وحده لا شريک له له الملک و له الحمد يحيي و يميت و هو حي لايموت بيده الخير و هو علي کل شئي قدير
و حضرت باقر فرمودند اگر چيزي فاضلتر از تسبيح فاطمه بود رسول خدا از وي دريغ نميفرمود و او را تعليم مينمود و آن سي و سه مرتبه سبحان الله و سي و سه مرتبه الحمدلله و سي و چهار مرتبه الله اکبر اين جمله يکصد بشمار ميرود.
و بروايتي باين ترتيب عامه قرائت مينمايند حضرت باقر ميفرمايد اولي و اشهر آنست که 34 کرت الله اکبر و 33 کرت الحمد لله و 33 کرت سبحان الله بگويد
و در اعيان الشيعه در ترجمهي حضرت زهرا سلاماللهعليها از اصابهي ابن حجر نقل ميفرمايد که علي بن ابيطالب عليهالسلام ميفرمود از آن روزي که من اين تسبيح را تعليم گرفتم آن را ترک نکردم ابن الکوا گفت ولو در شب صفين حضرت فرمود قاتلکم الله ولو در شب صفين.
و محدث قمي در کتاب باقيات الصالحات که در حاشيهي مفاتيح الجنان مکرر در مکرر طبع شده ميفرمايد احاديث در فضيلت اين تبسيح زياده از حد و احصا است از حضرت صادق عليهالسلام منقولست که فرمود ما امر ميکنيم کودکان خود را به تبسيح فاطمه (ع) چنان که امر ميکنم ايشان را بنماز پس آن را ترک مکن که هر که مداومت نمايد بر آن شقي و بدبخت نشود.
و در روايت معتبره وارد شده است که ذکر کبير که خدا در قرآن مجيد بآن امر فرموده تسبيح حضرت فاطمه است و هر که بعد از هر نماز مداومت نمايد خدا را بسيار ياد کرده است و بآيهي کريمهي واذکرو الله ذکرا کبيرا عمل نموده
و بسند معتبر از امام باقر عليهالسلام مرويست که هر که تسبيح فاطمه را بگويد و بعد از آن استغفار کند خدا او را بيامرزد و آن بر زبان صد هست و در ميزان عمل هزار و شيطان را دور ميکند و خدا را خشنود ميگرداند.
و بسندهاي صحيحه از حضرت صادق عليهالسلام مرويست که هر که تسبيح فاطمه را بعد از نماز بگويد پيش از آن که پاها را از هيئت نماز بگرداند آمرزيده شود و بهشت او را واجب گردد.
و در حديث معتبر ديگر فرمود که تسبيح فاطمه را بعد از هر نماز خواندن بهتر است نزد من از آن که هزار رکعت نماز بگذارد در هر روزي
و در روايت معتبر از حضرت باقر عليهالسلام منقولست که فرمود عبادت الهي کرده نشده است بچيزي از تسبيح و تمجيد که بهتر از تسبيح فاطمه باشد و اگر چيزي از آن بهتر ميبود حضرت رسول آن را بفاطمه عطا مينمود
و از حضرت صادق عليهالسلام مرويست که هر که بعد از نماز فريضه تسبيح فاطمه را بگويد و در عقب او يک مرتبه لا اله الا الله بگويد خداوند متعال او را بيامرزد
رياحين الشريعه / ج1 / ص 195 تا 198
- توضیحات
- مباحث معرفتی
- 22 ارديبهشت 1391
- حجة الاسلام شیخ جعفر كمالي
- 5221