چرا اميرالومنين عليه السلام صراط مستقيم هستند ؟
چرا اميرالومنين عليه السلام صراط مستقيم هستند ؟
معنى «صراط» ؛ چگونه آن حضرت صراط مستقيم است؟
براى توضيح اين مطلب مىگوئيم:
صراط به معنى طريق و راه است، و معلوم است كه اين راه بسوى خداست، و چون خدا محلّ و مكان خارجى ندارد پس مقصود راهى است از نفس براى معرفت ذات مقدّس او جلّ جلاله. و چون انسان از اوّل عمر تا آخرين لحظه حيات حالات مختلفه روحى دارد، و حركات نفسانيّه و ملكات روحيهاى دارد كه از تكرّر اعمال و حالات در او بوجود آمده است و دائماً از صورتى به صورت ديگر و از حالى به حال ديگر و از عقيدهاى به عقيده ديگر و از كمالى به كمال ديگر منتقل مىشود، تا آنكه از مقرّبين گشته و از سابقين قرار گيرد، اگر عنايت خدا دست او را بگيرد و از كمّلين گردد، و اگر از متوسّطين باشد از اصحاب يمين گردد، و اگر شيطان و نفس امّاره راهبر او باشد از اشقياء و اصحاب شمال گردد.
و در هر كس از نفس او راهى است باطنى كه تمام اعمالى كه در ظاهر انجام مىدهد طبق نقشه باطنى اوست؛ آن راه باطنى صراط است. و اين صراط در صورتى مستقيم است كه راهرو را با أقصر فاصله و كوتاهتر زمان به بهشت و رضوان و لقاى خدا برساند. و اين همان راه خدا و معرفت است كه هر امام مبيّن آن است؛ بلكه نفس خودِ امام صراط است براى تابعين، تا پيروان از راه نفس او همان راهى را روند كه خود رفته است. و چون نفس امام نزديكترين راه بسوى خداست پس امام صراط مستقيم است كه حقّاً از مو باريكتر و از شمشير برّندهتر است.
روى عن الصّادق عليه السّلام:
إنّ الصُّورَة الإنسانِيَّة هِىَ الطَّرِيقُ المُسْتَقيمُ إلَى كُلِّ خَيرٍ و الجِسرُ المَمدُودُ بَينَ الجَنَّة و النّارِ.[1]
صراط ظهور راهى است كه انسان در دنيا دارد
و البتّه صراط در روز قيامت ظهورى است از همين راهى را كه انسان در دنيا دارد. چون حقيقت دنيا جهنّم است، و صراط جهنّم راهى است كه انسان در دنيا بسوى خدا دارد. بعضى براى عبور از اين صراط مىلنگند و به جهنّم مىافتند، و اين آن كسانى هستند كه در شهوات منغمر شده و در مادّيات و لذائذ دنيّه غوطه خوردهاند؛ و بعضى مانند برق خاطف از جهنّم عبور مىكنند: وَ إِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وارِدُها كانَ عَلى رَبِّكَ حَتْماً مَقْضِيًّا، ثُمَّ نُنَجِّى الَّذينَ اتَّقَوْا وَ نَذَرُ الظَّالِمينَ فيها جِثِيًّا.[2]
عن عبدالله بن مسعود عن رسول الله صلّى الله عليه و آله و سلّم قال:
يَرِدُ النّاسُ النّارَ ثُمَّ يَصدُرُونَ بِأعمالِهِم؛ فَأوَّلُهُم كَلَمعِ البَرقِ، ثُمَّ كَمَرِّ الرِّيحِ، ثُمَّ كَحُضرِ[3] الفَرَسِ، ثُمَّ كَالرّاكِبِ، ثُمَّ كَشَدِّ[4] الرَّجُلِ، ثُمَّ كَمَشيِهِ.[5]
و فى «تفسير[6] القمّى» عن الصّادق عليه السّلام:
الصِّراطُ أدَقُّ مِنَ الشَّعرِ و أحَدِّ من السَّيفِ؛ فَمِنهُم مَن يَمُرُّ عليه مِثلَ البَرقِ، و مِنهُم مَن يَمُرُّ عليه مِثلَ عَدوِ الفَرَسِ، و مِنهُم مَن يَمُرُّ عليه مَاشيًا، و مِنهُم مَن يَمُرُّ عليه حَبوًا، و مِنهُم مَن يَمُرُّ عليه مُتَعَلِّقًا فتَأخُذُ النّارُ مِنهُ شَيئًا و تَترُكُ شَيئًا.[7]
بالجمله جهنّم ظهور دنياست، و هر كس كه در دنيا آمده حتماً در جهنّم مىرود؛ غاية الأمر بعضى مانند برق خاطف عبور كردند مانند پيغمبران و اوصياء، و بعضى مانند تندباد، و بعضى كه از اصحاب يمين بودند مانند عَدو الفرس، و بعضى كه گاهى معصيت مىكردند و توبه مانند شدّ الرّجل، و شهوترانان هم در جهنّم مىافتند.
بنابراين عَلىٌّ عَليهِ السَّلامُ هُو الصِّراطُ المُستَقِيم
انوارالملكوت، ج2، ص: 142 تا 144
[1] تفسير صافى، ج 1، ص 86: [و از حضرت صادق عليه السّلام درباره معنى صراط، روايتى است كه فرمود: صورت نفس ناطقه و ملكوتى انسان، صراط مستقيم است به سوى هر خيرى؛ و آن است پلى كه ميان بهشت و آتش كشيده شده است.]
[2] سوره مريم (19) آيه 71 و 72: [هيچيك از شما نيست مگر آنكه وارد جهنّم خواهد شد، و اين حكم قطعى است كه خداوند بر عهده خود گرفته و از قضاى حتمى خود گذرانيده است. و سپس ما افراد پرهيزكار را نجات مىدهيم، و مىگذاريم كه ستمگران در آن جهنّم به رو در افتاده و به زانو درآمده بمانند.]
[3] حَضَرَ الفرسُ: عدا عدواً شديداً.
[4] شَدَّ الرَّجُلُ: عدا و ركض.
[5] تفسير مجمع البيان، ج 6، ص 442: [عبد الله بن مسعود از رسول خدا نقل مىكند كه فرمودند: تمامى انسانها در روز قيامت وارد بر آتش خواهند شد و هر شخص به ميزان اعمالى كه در دنيا انجام داده از آن عبور خواهد كرد. دسته اوّل مانند برق از آن مىگذرند. دسته دوّم مانند باد آن را درمىنوردند، و بعضى مانند اسب دونده و برخى چون سواره و گروهى چون انسان دونده و بعضى مانند پياده. مترجم]
[6] سيّد حميرى گويد:
سَمّاهُ جَبَّارُ السَّما صِراطُ حَقّ فَسُمى
فَقالَ فى الذِّكرِ و ما كانَ حَديثًا يُفتَرى
هَذا صِراطى فَاتَّبِعُوا و عَنهُم تُخدَعوا
فَخالَفوا ما سَمِعوا و الخُلفُ مِمَّن شَرَعوا
(ديوان سيّد، ص 64 تخريج از أعيان الشيعة 214: 13؛ مناقب آل أبى طالب، لإبن شهر آشوب، ج 2، ص 272.)
[7] تفسير القمّى، ج 1، ص 29: [امام صادق عليه السّلام فرمودند: پل صراط از مو نازكتر و از شمشير تيزتر است، بعضى مثل برق و بعضى مثل دويدن اسب و برخى پياده و گروهى سينهخيز و عدّهاى آويزان شده درون آتش قرار مىگيرند و آتش پارهاى از وجود آنان را فرا مىگيرد. مترجم]
- توضیحات
- سیره و فضائل
- 15 مرداد 1391
- حجة الاسلام شیخ جعفر كمالي
- 4956
دیدگاهها